Bloggen för löpare som vill vara skadefria, starka och springa ”hela livet”

Här får du läsa om hur du kommer tillbaka i löpspåret efter skador och framförallt hur du kan förebygga skador. Även du som inte är löpare, kommer säkert uppskatta att bli pepprad med fakta om hur kroppen fungerar och hur du blir och förblir stark.

Prehabbloggen föddes på Runners Worlds hemsida 2014, där jag Sirpa Felhendler, skrev tillsammans med Urban Tribes-kollegan Rubin McRae. Mina mest populära inlägg om de vanligaste löparskadorna ”Fakta och myter om xx” har redan över 80.000 läsare! Jag ser fram emot att få fortsätta ge kunskap, fakta och min syn till dig, nu på egen hemsida. På sikt kommer även de tidigare artiklarna läggas upp här.

 

Sirpa Felhendler

Jag är fostrad inom friidrotten med meriter från ungdomsåren som medeldistanslöpare. Jag har coachat hundratals löpare och spridit min kärlek till löpningen. Jag är mångsidig som löpcoach med min långa erfarenhet från friidrotten, där tävlingar och prestation stod i centrum, och med mina 10 år som tränare. Jag brinner kanske allra mest för att guida nya löpare att komma igång på ett hållbart sätt. Jag är licensierad personlig tränare med många års erfarenhet från (p)rehabträning och besitter spetskompetens inom neuromuskulär aktivering och korrektiv träning.

Jag är en omtyckt föreläsare och är lärare på Urban Tribes populära Löpcoach-utbildningar, där jag utbildat över 500 löpcoacher genom åren. Efter 5 år som anställd på Urban Tribes, coachar jag nu även i egen regi via Löparakuten samtidigt som jag fortsätter mitt samarbete med Urban Tribes.

 

En ung Sirpa

Min löparresa började 1975 när jag som 7-åring följde i storabrödernas fotspår och började tävla. 1976 föddes friidrottsklubben IK Tiwaz ur IFK Norrköping och några år senare blev nyinvigda Borgsmo IP hemmabas för min och mina bröder. Som 13-åring började jag följa ett seriöst träningsprogram som löparlegenden Hannu Partanen planerade. Detta var innan google och mail, så programmet kom per post. Det kunde t ex stå ”60min puls 120”. I början fick jag stanna till och räkna pulsen för att se att jag höll rätt tempo! Pappa Yrjö hade mätt km-markeringar med bil på de vanligaste löpvägarna hemma i Skärblacka. Snabbt lärde jag känna sin kropp, veta min puls och veta exakt vilket tempo jag höll. Som för de flesta som följer ett program, kom utveckling och framgång snabbt.

Bilden till vänster är tagen 77 på Lilla Lidingöloppet – loppet som avslutade varje tävlingssäsong. Ett framgångsrikt år för syskonen Järvinen: Timo vann P17, Jorma kom 2:a och jag kom 3:a i våra respektive åldersklass. Notera röda tights under tävlingsbyxorna och guldfärgare spikskor, detta var innan funktionsålderns era!

Mer än 40 år senare, är jag ännu inte i ”mål”. Nu siktar jag på att vara så stark och hel så jag kan springa i minst 40 år till!

 

Meriter och kuriosa

  • löpcoachat på 100-tals företagsträningar och individer
  • sprungit milen under 40 min, LL 10km 41:51, 1500m på 4:45 & 3000m på 10:20
  • har en hink med topptre-medaljer från löpning
  • egen erfarenhet från skador & rehab: avsliten hälsena, stressfraktur, ryggskott mm.
  • knäböjer 95 kg & marklyfter 100 kg
  • har 2:a kuy i Aikido (två steg från svart bälte)
  • älskar tunga styrkepass och svettiga boxpass, men också rytm och flöde i dans & yoga
  • utbildad kostrådgivare & älskar matlagning
  • varit instruktör på många event: Selma Spa, Blogger Bootcamp, instruktörsevent för Medley och F&S mm.
  • coachar på löparresor med Apollo Sports och Urban Tribes
  • medskapare & utbildare i Urban Tribes-klasserna Runners Strength & Fit2Run
  • lång erfarenhet av träningsprogram & upplägg för enskilda & grupper
  • gruppträningsinstruktör inom zumba, box och ”allt däremellan”
  • medverkar i Podden Löparsnack 15
  • medverkar på Sport Amores hemsida
  • medlem i Club Running Sweden – bästa & trevligaste löparklubben i Stockholm
  • gift med David och har barnen Lisa 19år & Marcus 17år & har Bichon Bolognese-valpen Linus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stäng meny
×
×

Kundvagn